היום מדברים הרבה על "מזונות על" או בלעז – "סופר פוד".

אלו מזונות שיש בהם ויטמינים, מינרלים ושאר פיטוכימיקליים ונוגדי חימצון בכמות עצומה.

לנו יש מזון כזה מתוצרת בית – הסברס.

עכשיו הוא בעונתו. והוא קורץ לנו בצידי הדרכים שנקטוף אותו (בזהירות, כמובן!)

אז מה יש בו בסברס, שהופך אותו למזון על:

הוא עשיר במינרלים רבים ובעיקר בסלניום ובמגנזיום. צבעו האדום-כתום-צהוב הן מולקולות נוגדות חימצון עוצמתיות ביותר, הוא מכיל אנזימי עיכול איכותיים למעיים, הוא מקור מצויין לסיבים, הוא בעל ערך גילקמי נמוך ולכן מוריד את רמת הסוכר בדם, הוא אנטי סרטני וכו'…

התכונה העוצמתית ביותר של הסברס היא שהוא אחד הפירות יוצרי הבסיסיות החזקים ביותר שקיימים.

המזונות המערביים שאנו צורכים (מזון מתועש, פחמימות עמילניות, מוצרים מהחי, חלבונים רבים, אלכוהול וכו'…) הם מזונות יוצרי חומציות. חומציות רבה גורמת לכיבים במערכת העיכול, ובכלל לחימצון הגוף (הצטברות של רדיקליים חופשיים) בכדי לאזן את החומציות עלינו להכניס למערכת כמות עצומה של מזונות יוצרי בסיסיות. בעיקר משום הבסיסיות החזקה שלו הוא נחשב "מזון-על".

פרי הסברס מכיל גרעינים שאינם מתעכלים. הם אמנם יוצאים בצואה אך למי שיש בעיות עיכול עדיף שהגרעינים הללו לא יעברו אצלו בצינור העיכול הרגיש.

אני אוהבת להכין מהסברס מיץ.

אפשרות א: סוחטת אותו במכונת פירות קשים

אפשרות ב: טוחנת בבלנדר ואחר כך מסננת בבד גבינה.

מכיוון שתהליך הוצאת הקוצים דורש זמן וגם התעסקות ומכיוון שהעונה שלו היא רק הקיץ –  אני מכינה כמות גדולה ממנו ומקפיאה בצנצנות קטנות או בשקיות. אני מוסיפה את המיץ הקפוא הזה לשייקים במהלך השנה.

אפשר להחליט שיוצאים לטיול של כיף משפחתי שמטרתו לקטוף סברס. ניגשים לשיח גדול ובעזרת פחית שימורים ומקל קוטפים את הסברסים לתוך דלי גדול (כמו פעם…).

בבית לוקחים את כל הסברסים שבדלי ומעבירים אותם לכיור. בעזרת מלקחיים, לוקחים כל פעם פרי אחד ושוטפים אותו תחת מי ברז בזרם חזק.

מבלי לגעת עדיין בסברס השטוף נועצים מזלג בפרי וביד השניה חורצים בו חתך לכל אורכו ומקלפים אותו. מעבירים את הסברסים המקולפים לטחינה בלנדר או לסחיטה במכונת פירות קשים.

לבריאות!